Projekt : „Moje 5 minut z Erasmusem” – program POWER; kwota dofinansowania: 71.628,00 EUR. Program ten jest finansowany w 94,29% ze środków Unii Europejskiej, a w 5,71% ze środków budżetu Państwa.
Termin: 01.10.2020 - 31.03.2022
W projekcie zaplanowano działania wynikające ze zdiagnozowanych potrzeb szkoły określonych w Europejskim Planie Rozwoju Szkoły. W każdej z dwóch tur zaplanowano następujące działania:
- staż w firmach komputerowych dla 18 uczniów klas I- IV technik informatyk – 2 tygodnie;
- staż w zakładach mechanicznych dla 18 uczniów klas I-IV technik pojazdów samochodowych - 2 tygodnie;
- job shadowing dla 4 nauczycieli zawodu - 1 tydzień.
Celem głównym projektu jest zwiększenie szans na zatrudnienie uczniów ZS nr 2 w Puławach poprzez organizację staży zagranicznych oraz wzrost kompetencji zawodowych nauczycieli zawodu przez obserwację pracy w danym przedsiębiorstwie. Cel ten będzie osiągnięty przez realizację celów szczegółowych, takich jak:
- wykształcenie praktyczne uczniów, ściśle korelujące z potrzebami pracodawców oraz ułatwienie mobilności edukacyjnej i zawodowej uczniów,
- podniesienie jakości pracy szkoły i nadanie jej wymiaru europejskiego,
- podniesienie kompetencji zawodowych pracowników szkoły,
- realizacja mobilności zagranicznych pracowników szkoły i uczniów,
- wdrożenie zdobytych rozwiązań,
- podniesienie jakości kształcenia zawodowego,
- przełamanie barier komunikacyjnych oraz kulturowych,
- wspomaganie kreatywności i przedsiębiorczości uczniów,
- poprawa stopnia przejrzystości i uznawania kwalifikacji oraz kompetencji,
- wdrożenie nowych metod i narzędzi na lekcjach przedmiotów zawodowych,
- zachęcanie do nauki języków obcych.
Realizacja projektu bezpośrednio wpłynie na naszą szkołę, a także uczniów i nauczycieli, którzy są jej częścią. Dzięki uczestnictwu w projekcie nauczyciele osiągną wiele korzyści. Po pierwsze podniosą poziom znajomości języków obcych, co ułatwi im nawiązanie kontaktów z innymi krajami, poszerzy i poprawi współpracę międzynarodową oraz umożliwi im korzystanie z anglojęzycznych źródeł szkoleniowych. Co więcej, dzięki podniesieniu umiejętności językowych i świadomości kulturowej, wzbogacą swoją wiedzę na temat innych krajów europejskich i obywateli tych krajów. Pozwoli to na promowanie postawy otwartości i tolerancji w czasie pracy wychowawczej i pedagogicznej, a także promowanie możliwości płynących z korzystania z programu Erasmus+ wśród uczniów i innych pracowników szkoły. Uczestnicy stażów i job shadowing zostaną wyposażeni w praktyczne umiejętności wymagane na rynku pracy i odpowiadające zapotrzebowaniu pracodawców. Nauczyciele poznawszy najnowsze technologie będą mogli dokonać modyfikacji swoich programów nauczania tak, aby były one adekwatne do potrzeb rynku pracy.
Rezultaty materialne:
- zrealizowanie na eTwinning projektu „Moje 5 minut z Erasmusem”,
- wydanie w wersji on-line albumu zdjęciowego zawierającego 50 fotografii z odbywanego stażu,
- wydanie 2 słowników branżowych (angielsko – polskiego i polsko – angielskiego) w wersji on-line (zawierających min. 50 pojęć dotyczących informatyki oraz min. 50 pojęć dotyczących mechaniki pojazdów samochodowych),
- wydanie certyfikatów dla uczestników potwierdzających odbycie stażu,
- wprowadzenie zmodyfikowanego planu podniesienia jakości pracy szkoły,
- uruchomienie strony internetowej, gdzie zamieszczane będą informacje dotyczące stażu i job shadowing.
Rezultaty niematerialne:
- rozwinięcie kompetencji zawodowych uczniów, które zwiększą ich pozycję na rynku pracy,
- poprawa zdolności komunikacyjnych uczniów i nauczycieli,
- zwiększenie kreatywności i przedsiębiorczości uczniów,
- zdobycie wiedzy i otwartości na inne kultury (umiejętność stworzenia środowiska międzykulturowego),
- wzrost kompetencji nauczycieli i profilu zawodowego,
- możliwość wykorzystania poznanych metod i narzędzi na przedmiotach zawodowych.
Działania te umożliwia osiągnięcie celów zaplanowanych w Europejskim Planie Rozwoju ZS nr 2. Uczestnicy projektu podzielą się z innymi nauczycielami nabytą wiedzą na temat innowacyjnych metod nauczania i ich zastosowania w pracy dydaktycznej, np. przez prowadzenie lekcji otwartych. Uczestnicy szkoleń zaprezentują zdobytą wiedzę i pozyskane informacje. Wzrost profilu zawodowego nauczycieli wpłynie na rozwinięcie kompetencji kluczowych u uczniów, wyższe wyniki nauczania, a co się z tym wiąże, wzrost zainteresowania szkołą przyszłych uczniów oraz podniesienie jej prestiżu w środowisku lokalnym i międzynarodowym.