REGULAMIN REKRUTACJI DO KLAS PIERWSZYCH

 

REGULAMIN REKRUTACJI DO KLAS PIERWSZYCH

TECHNIKUM NR 2 oraz BRANŻOWEJ SZKOŁY I STOPNIA NR 2

ZESPOŁU SZKÓŁ NR 2 W PUŁAWACH

NA ROK SZKOLNY 2025/2026

 

 

  • Kryteria przyjęcia absolwenta szkoły podstawowej do klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej oraz terminy postępowania rekrutacyjnego określone są w:
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.)
    Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz. U. z 2024 r. poz. 989);
  • Zarządzenie nr 10/2025 Lubelskiego Kuratora Oświaty z dnia 28 stycznia 2025 r. w sprawie terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego oraz terminów składania dokumentów na rok szkolny 2025/2026 (…);

 § 1.

Informacje ogólne

 

1. Rekrutacja na rok szkolny 2025/2026 do szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół nr 2 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Puławach będzie prowadzona za pomocą elektronicznego systemu wspomagania scentralizowanej rekrutacji do szkół ponadpodstawowych pod adresem https://lubelszczyzna.edu.com.pl/kandydat

2. Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza Szkolna Komisja Rekrutacyjna, powołana przez dyrektora szkoły. Skład i zadania Komisji reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji
i Nauki z dnia 18 listopada 2022 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego (…).

3. Do klasy pierwszej szkoły ponadpodstawowej przyjmuje się kandydatów, którzy posiadają:

  1.  świadectwo ukończenia szkoły podstawowej;
  2.  zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu, wydane przez lekarza medycyny pracy;
  3. orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami (dotyczy kandydatów ubiegających się o przyjęcie do oddziałów: technik pojazdów samochodowych, mechanik pojazdów samochodowych).

4. Skierowania na badania lekarskie wymienione w ust. 3 pkt. 2-3 szkoła wydaje od 19 maja 2025 r. do 16 lipca 2025 r. Badania wykonuje się w Zakładzie Medycyny Pracy.

5. Wniosek o przyjęcie do szkoły wraz z wymaganymi dokumentami wymienionymi w § 4 ust. 3 składany jest w terminie od 19 maja 2025 r. do 27 czerwca 2025 r.

6. Formularz wniosku podlega weryfikacji przez komisję rekrutacyjną.

7. Kandydat we wniosku może wskazać maksymalnie 3 szkoły. We wniosku określa się kolejność wybranych oddziałów w porządku od najbardziej do najmniej preferowanych przez kandydata.

8. Kandydat ze szkoły podstawowej nieobjętej naborem elektronicznym, rejestrujący się indywidualnie w systemie naboru, dostarcza dodatkowo w terminie od 30 czerwca 2025 r. do 7 lipca 2025 r. kopię świadectwa ukończenia szkoły oraz kopię zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty, potwierdzone przez dyrektora szkoły podstawowej.

9. Listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych zostaną podane do publicznej wiadomości w dniu 15 lipca 2025 r. poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń znajdującej się przy sekretariacie szkolnym.

10. Kandydaci zakwalifikowani potwierdzają wolę przyjęcia w postaci przedłożenia oryginału świadectwa ukończenia szkoły i oryginału zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty oraz niezbędnych zaświadczeń lekarskich w terminie od 15 lipca 2025 r. do 18 lipca 2025 r.

11. Niezłożenie oryginałów dokumentów wymienionych w § 1 ust. 10 jest jednoznaczne z rezygnacją z miejsca w danej szkole i skutkuje skreśleniem kandydata z listy zakwalifikowanych.

12. Przy składaniu dokumentów potwierdzających wolę przyjęcia, kandydaci składają dodatkowo:

  • kartę zdrowia ucznia, jeśli została zwrócona przez szkołę podstawową;
  • 1 zdjęcie spełniające wymogi zdjęcia do dowodu osobistego.

13. Listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych zostaną podane do publicznej wiadomości dnia 21 lipca 2025 r.

 

§ 2.

Pierwszy etap postępowania rekrutacyjnego

 

1. W przypadku większej liczby kandydatów, niż liczba wolnych miejsc, o kolejności przyjęć na pierwszym etapie postepowania rekrutacyjnego decyduje suma punktów rekrutacyjnych, ustalona na podstawie następujących kryteriów:

  1.  wyniki egzaminu ósmoklasisty;
  2.  wymienione na świadectwie ukończenia szkoły oceny z języka polskiego i matematyki oraz z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych wybranych przez dyrektora szkoły;
  3. świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem;
  4. szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej:
    a) uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych przez inne podmioty co najmniej na szczeblu powiatowym, z wyjątkiem:
    - tytułu laureata lub finalisty ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz tytułu laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim (osoby te przyjmowane są poza kolejnością);
    b) osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu.

 2. Sposób ustalania sumy punktów rekrutacyjnych zawiera § 5.

 

§ 3.

Drugi etap postępowania rekrutacyjnego

 

W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego, na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego przyjmuje się kandydatów
z problemami zdrowotnymi ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia, potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.

 

 

§ 4.

Trzeci etap postępowania rekrutacyjnego – kryteria dodatkowe

 

1. W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego, na trzecim etapie postępowania rekrutacyjnego są brane pod uwagę dodatkowe kryteria:

  1. wielodzietność rodziny kandydata;
  2. niepełnosprawność kandydata;
  3. niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata;
  4. niepełnosprawność obojga rodziców kandydata;
  5. niepełnosprawność rodzeństwa kandydata;
  6. samotne wychowywanie kandydata w rodzinie;
  7. objęcie kandydata pieczą zastępczą.

2. Kryteria wymienione w ust. 1 mają jednakową wartość.

3. Kandydaci, którzy chcą skorzystać w poszczególnych etapach rekrutacji z dodatkowych kryteriów rekrutacyjnych, do wniosku o przyjęcie do szkoły dołączają następujące dokumenty (art. 150 ust. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe):

  1. opinię wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnię specjalistyczną, w sprawie pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadpodstawowej;
  2. oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata;
  3. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności;
  4. prawomocny wyrok sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu rodzica oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu żadnego dziecka wspólnie z jego rodzicem;
  5. dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą.

4. Dokumenty wymienione w § 4 ust. 3 składane są w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii albo w postaci urzędowo poświadczonego odpisu lub wyciągu z dokumentu. Oświadczenia są składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

5. Dokumenty stanowią integralną część wniosku o przyjęcie do szkoły. Wnioski, w których zaznaczono spełnianie dodatkowych kryteriów rekrutacyjnych, a do których nie dołączono wymaganych dokumentów i oświadczeń potwierdzających spełnianie tych kryteriów, nie zostaną pozytywnie zweryfikowane przez komisję rekrutacyjną.

6. Przewodniczący komisji rekrutacyjnej może żądać dokumentów potwierdzających okoliczności zawarte w oświadczeniach oraz zweryfikować prawdziwość danych zawartych w oświadczeniach u wójta (burmistrza, prezydenta).

 

 

§ 5.

Sposób naliczania punktów rekrutacyjnych

 

1. Kandydat ubiegający się o przyjęcie do klasy pierwszej może otrzymać w postępowaniu rekrutacyjno – kwalifikacyjnym maksymalnie 200 punktów.

2. Laureat lub finalista ogólnopolskiej olimpiady przedmiotowej oraz laureat konkursu o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, przyjmowany jest w pierwszej kolejności.

3. W przypadku przeliczania na punkty wyników egzaminu ósmoklasisty wynik przedstawiony w procentach z:

  1. języka polskiego i matematyki – mnoży się przez 0,35.
  2. języka obcego nowożytnego – mnoży się przez 0,3.

 4. W przypadku przeliczenia na punkty ocen z przedmiotów uwzględnianych w procesie rekrutacji, wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, za oceny wyrażone w stopniu:

  1. celującym – przyznaje się po 18 punktów;
  2. bardzo dobrym – przyznaje się po 17 punktów;
  3. dobrym – przyznaje się po 14 punktów;
  4. dostatecznym – przyznaje się po 8 punktów;
  5. dopuszczającym – przyznaje się po 2 punkty

5. Przedmioty punktowane w poszczególnych oddziałach szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół nr 2 w Puławach:

Technikum nr 2:

  1. technik informatyk: język polski, matematyka, język angielski, informatyka;
  2. technik pojazdów samochodowych: język polski, matematyka, język angielski, fizyka;
  3. technik mechanik: język polski, matematyka, język angielski, fizyka;
  4. technik spawalnictwa: język polski, matematyka, język angielski, fizyka;
  5. technik budownictwa: język polski, matematyka, język angielski, fizyka;
  6. technik geodeta: język polski, matematyka, język angielski, fizyka.

Branżowa Szkoła I Stopnia:

  1.  mechanik pojazdów samochodowych: język polski, matematyka, język angielski, fizyka;
  2. monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie: język polski, matematyka, język angielski, fizyka.

6. Za świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem przyznaje się 7 punktów.

7. Za szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, w tym za:

1) uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień:

  1. tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
  2. tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
  3. tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów;

2) uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim:

  1. tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
  2. tytułu laureata konkursu interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
  3. tytułu finalisty konkursu interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów;

3) uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:

  1. dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
  2. dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
  3. dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
  4. tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 punktów,
  5. tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
  6. tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 3 punkty;

4) uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim lub wojewódzkim:

  1. dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
  2. dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
  3. tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 punktów,
  4. tytułu laureata konkursu interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,

 

5) uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy innych niż wymienione w pkt 1–4, artystycznych
i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, na szczeblu:

  1. międzynarodowym – przyznaje się 4 punkty,
  2. krajowym – przyznaje się 3 punkty,
  3. wojewódzkim – przyznaje się 2 punkty,
  4. powiatowym – przyznaje się 1 punkt.

8. W przypadku, gdy kandydat ma więcej niż jedno szczególne osiągnięcie z takich samych zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych na tym samym szczeblu oraz z tego samego zakresu, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, przyznaje się jednorazowo punkty za najwyższe osiągnięcie tego ucznia w tych zawodach, z tym że maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za wszystkie osiągnięcia wynosi 18 punktów.

9. Za osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu przyznaje się 3 punkty.

10. Wykaz konkursów przedmiotowych i tematycznych organizowanych przez Lubelskiego Kuratora Oświaty dla uczniów szkoły podstawowej, za które będą przyznawane punkty
w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych województwa lubelskiego ogłaszany jest corocznie na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Lublinie.

11. W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty z przyczyn zdrowotnych, przelicza się na punkty wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oceny z danego przedmiotu, z którego przeprowadzany jest egzamin ósmoklasisty oraz którego dotyczy zwolnienie, przy czym za uzyskanie z:

 

1) języka polskiego i matematyki oceny wyrażonej w stopniu:

a) celującym – przyznaje się po 35 punktów,

b) bardzo dobrym – przyznaje się po 30 punktów,

c) dobrym – przyznaje się po 25 punktów,

d) dostatecznym – przyznaje się po 15 punktów,

e) dopuszczającym – przyznaje się po 10 punktów;

 

2) języka obcego nowożytnego oceny wyrażonej w stopniu:

a) celującym – przyznaje się po 30 punktów,

b) bardzo dobrym – przyznaje się po 25 punktów,

c) dobrym – przyznaje się po 20 punktów,

d) dostatecznym – przyznaje się po 10 punktów,

e) dopuszczającym – przyznaje się po 5 punktów.

 

§ 6.

Procedura odwoławcza

 

1. W terminie 3 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i nieprzyjętych, rodzic (prawny opiekun) kandydata może wystąpić do komisji rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia kandydata.

2. W terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku o sporządzenia uzasadnienia komisja rekrutacyjna sporządza uzasadnienie. Uzasadnienie zawiera przyczynę odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia oraz liczbę punktów, która uzyskał kandydat w postępowaniu rekrutacyjnym.

3. W terminie 3 dni od dnia otrzymania uzasadnienia rodzic (prawny opiekun) kandydata może wnieść do dyrektora odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej.

4. W terminie 3 dni od otrzymania odwołania dyrektor jest zobowiązany rozpatrzyć odwołanie. Na rozstrzygnięcie dyrektora służy skarga do sądu administracyjnego.

5. Wszystkie wnioski i odwołania wymagają formy pisemnej oraz powinny zawierać dane kontaktowe osoby składającej.